Thursday, 27 December 2012

Penang Char Kuey Teow


Bahan-bahan ( 2 org )
·         * UTK PASTE *
·         200 gm udang
·         250ml air
·         4 ulas bawang putih di ketuk
·         6 sb sos tiram
·         3 sk kicap pekat
·         3 sb kicap manis
·         1 sk petis
·         2 sb pati ikan bilis / pati udang
·         2 sk garam (kalau sos tiram masin kurangkan 1sk)
·         1 sk gula
·         * UTK MEE *
·         300 gm kuey teow
·         1 sb cili boh
·         kerang
·         sedikit kucai & taugeh
·         2 biji telur

Cara-cara
1.    UTK PASTE- Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jgn buang....
2.    Campurkan semua bahan utk paste dgn air rebusan udang tadi, reneh hingga menjadi paste yg agak pekat. Matikan api biarkan paste sejuk dan bolehlah simpan dlm fridge.
3.    UTK MEE- Tumis lada boh hingga garing. Masukkan dlm 4sb paste td. Masukkan udang yg telah direbus td n kerang. Biasanya penang char kuey teow agak berkuah so letak sikit air dlm 1/2 cwn.
4.    Air didih masukkan kuey teow, kucai, taugeh n kacau rata. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Proses memasak kuey teow ni dlm 3-4 min sj, pastikan api kuat semasa memasak.
5.    **Paste ni selalu depa guna tuk meniaga so udang yg direbus mmg depa pakai. Tapi utk kegunaan sendiri kalau tak nak rebus ngan udang pun boleh tp petis kena tambah lg, jd 1sb. Paste ni juga sepatutnya sudah cukup masin dan manisnya so tak perlu letak lg garam n gula masa masak buat kuey teow tp kalau rasa cam tawar leh adjust eh......
[]’

Monday, 24 December 2012

nothing

hai guys..
sorie sbb dah lama x update...sy pn xthu nk update ape..
sy nk cite perkembangan trkini...sy dah bljr di tmpat lain...alhamdulillah..sy nmpak pluang cerah di tmpt baru...harap2 sume ok.
:)

Wednesday, 24 October 2012

saya hanya ada awak

Assalamualaikum semua...
dah lama x update blog ni...sorry guys.

saya nak cite sal dia.....saya ada dia sjak april 2011...saya x terjangka yang saya akan ada dia menemani saya....mula2 kami knl la gitu2...tp ble dkt seminggu knl..jd nk jalinkan hbgn....

ble dah jalinkan hbgn...kami pn makin rapat...cite sal masing2...
cinta dan sayang mula berputik...dgn izin Allah...kami masih kekal...

dan saya doakan hbgn kami berkekalan ke syurga.....

saya ingin tujukan pada dia....yang saya hanya cintakan awak seorang...saya hanya sayangkan awak.
awaklah yang terindah dalam hidup saya...tiada siapa pn dapat bahagiakan saya selain awak.

Saturday, 21 July 2012

RAMADHAN DATANG LAGI

Ahlan wa sahlan ya ramadan....aku bersyukur keranamu datang lagi..
aku bersyukur juga kerana aku diberi untuk menempuh ramadan tahun ini lg...
Alhamdulillah....

awak..puasa baik2....insyaallah,hubungan ini akan baik2 aje...
awak belajar elok2...gud luck for exam k..
i love u

Monday, 9 July 2012

malam yang aku sesali

malam ni aku rasa menyesal sangat kerana kata2 aku membuat si dia marah pada aku..
aku selalu pentingkan diri aku...aku sudah buat yang terbaik untuk dia tapi malangya aku tidak sesempurna orang lain.....


awak,maafkan saya awak....



awak

saya mintak maaf kerana saya tak sempurna macam orang lain.

teringat kenangan aku

tadi semasa aku nk pegi pekan...sebelum sampai simpang tu ada la selekoh...bila aku smpai kt selekoh tu aku nmpak satu kemalangan motosikal....

kenapa tajuk entri ni macam tu??
macam ni,aku dulu pernah kemalangan motosikal...masa dan keadaan lbh kuarng mcm ptg tadi..jalan licin.
mangsa kemalangan td aku rasa masuk dalam longkang....mmg takot gila tgk sbb aku pnh kena..
bila aku tunggang motor masa hujan,mesti aku akan bawak slow gila sebab aku masih trauma...


itulah pengalamanku...
CINTA satu ungkapan yg indah.....lbih indah dr lautan yg membiru dan lbih indah dari gunung yg menghijau.
CINTA kdang kala diuji....dgn ujian  itulah yg mmbuat manusia lbh menghargai cinta...
CINTA datang x dijemput dan pergi bila dihalau.....
CINTA juga mmbuat manusia jd lbh bermakna...
CINTA ada manis dan pahit....si pecinta sejati x pernah hiraukan kepahitan krn dia tahu yg pahit itu akn mmbuat cinta jd manis pabila kelak....

CINTA .<3


sesungguhnya aku mencintaimu bukan kerana kelebihanmu...
mencintai kerana kelebihan akan membuat manusia itu lupa akan kelemahan orang yang dicintai.

CINTAI lah seseorang kerana kelemahan dimana kelak akan muncul kelebihan.
jangan mencintai kerana kelebihan dimana kelak akan muncul kelemahan yang sukar untuk diterima...

HARGAILAH ORANG YANG MENCINTAI ANDA DAN JANGAN DIA PERGI DARI HIDUP ANDA.

I LOVE U 'NSH' <3

Tuesday, 19 June 2012

saya happy ade awak :)

Awak yang saya cintai.....sejak awak ada dalam hidup saya,saya rasa happy sangat2....
Awak tempat saya luahkan perasaan saya......awak lah tempat saya mengadu masalah saya...
Awak,sejak kita mula-mula kenal....saya terfikir betul ke awak ni suka kan saya.....sebab saya ni tak hensem...badan pun cukup2 jew....
First time awak antar gmbar awak.....hati saya mula jatuh cinta kat awak....sejak dari itu saya tekad di hati saya yang saya nak jaga awak baik2.....hanya awak insan ynga istimewa dalam hati saya....
tiada siapa pun dapat ganti awak dalam hidup saya......

Awak telah buat saya jadi lebih baik dari dulu....awak buat saya lebih bertanggungjawab.....
mungkin Allah mmg telah jodohkan kita..... 



saya xkn pnh malu memiliki awak.......jika kwn2 saya tnye....saya akn jwb....saya mmg ada awak.....


SAYA CINTAKAN AWAK SEORANG!!!

Tuesday, 29 May 2012

Cuti semester dah nak abis daa.....:(

cepat betul masa berlalu......cuti sem da nak abis da pn....
lps ni bersedia tuk bljr gila2......aku xnk lg bnde yg sama berlaku buat kali ketiga....
aku akn kejar impian aku....aku nak bina hidup aku bersama dia.....

insyaallah...kami akan bersama bila masing2 da berkerja......
doakan hubungan kami kekal hingga akir hayat.....amin.

Btw,aku da besar rupanya.....da 19 tahun....hahaha....
insyaallah,aku akan menjaga dia sebaik mgkin.......

AWAK,SAYA SAYANG AWAK.



Wednesday, 16 May 2012

SELAMAT HARI GURU

ASSALAM...


Saya nk ucapkn selamat hari guru kpd bks2 guru sy dr sekolah rendah hingga lah sekolah menegah...
1)SK Chebong, Jerantut Pahang.

2)SK Damak Jerantut Pahang.
3)SK Manik Urai Baru Kuala Krai Kelantan.
4)SM(A) Mahad Rahmaniah Kuala Krai Kelantan.
5)SMK Manek Urai.












JASAMU SENTIASA AKU KENANG....
TERIMA KASIH CIKGU.



Tuesday, 24 April 2012

KATA-KATA.

Kata-kata aku telah buatkn hati dia x terima lg aku...
kenapa aku bdoh sgt smpai ckp bkn2....
kenapa aku ni selfish.............................

adakah dia dah x terima aku dalam hidup dia lg....

seriously aku xblh tanpa dia disisi aku.....
aku cinta dia.Tp dia x endahkan aku....
mgkin ni noktah hbgn aku dgn dia.....

aku xpernah jemu bersama dia malah aku happy waktu bersama dia...
Happy sangat2...tp nk bt cmne kan....dah dia xnk dah kat aku...

aku xkn memaafkan diri aku buat selamanya.......
SELAMA-LAMANYA

andai awak baca entri ini.....
SAYA CINTAKAN AWAK N SAYA XNK KEHILANGAN AWAK......

Ya Allah,bukalah hati dia tuk terima aku balik....tlg ya Allah...



Friday, 20 April 2012

:(

Walau kau tiada di sini
Ku tetap ingat semua pesanmu
Ku hidup seolah-olah kau masih ada
Bisikan kata kepadaku


Bilakah kau akan utuskan surat buatku
Aku terus menunggu tibanya kata cintamu


Oh.. patah seribu hatiku
Bila mengenangkan segala yang kita bina bersama
Haruskah ku lupa kerna engkau telah pergi


Biar pergimu tanpa relamu
Namun hatiku tetap rasa
Kejamnya kau meninggalkanku dengan nota-nota
Cinta buat kita berdua bila kan ku bisa menerima ketiadaanmu
Kan ku bakar semua hapuskan semua kenangan


Patah seribu hatiku
Bila mengenangkan segala yang kita bina bersama
Haruskah ku lupa kerna engkau telah pergi

Wednesday, 18 April 2012

Tq awk...:)

thanks awk sbb nk jmpa sy.....walaupun 2 thun lg perjumpaan kita.....sy tetap tggu.....
JUST 4 U......
xde yg lbih epi dr ini....sy slalu mtk pd Allah agr buka hati awk supaya nk jmpa sy secepat mgkin.....alhamdulillah....termakbul jgk.....mgkin 2 thun nt bg awk masih awal....tp sy ttap mngharap mnjadi jgk perjumpaan kita....n saya doakan hbgn kita kekal...amin...
:).....thanks a lot awk....





I LOVE U


Sunday, 1 April 2012

CInta x mgkin kembali :(

awk....wlaupun kte kwn....sy senang sbb awk sntiasa ade tuk sy.....
wlaupn sy thu cinta awk kt sy xkn kmbali lg......sy thu awk x mgkin terima sy lg..
tp sy akn menunggu awk jgk tuk hdup sy....

sy juga akn sntiasa berdoa agr hati kte disatukn....
wlaupun sakit sy hadapi hdup sy....tp terpaksa hdup juga...
awk....sy syg awk.....sy cinta awk...
wlau ade pmpn cntik di sekeliling sy.....sy tetap pilih awk.....
awk yg terbaik tuk sy........Allah mmg mnduga kita.....




SAYA CINTA AWK



Saturday, 10 March 2012

kamera...?

kamera.....aku impikn kamera dlsr......tgk org duk guna cm best je.....
tringin jgk nk pkai....bila la aku blh guna....ermmmmm
harap2 dpt jgk la pkai kamera tu....amin...:)

Tuesday, 6 March 2012

:)

sy seorg manusia yg x perfect....maafkn saya awk.......sy x sempurna tuk awk...
sy arap ade laki dpt bimbing n jaga awk dgn sempurna.....

sy xdpt rebut aty awk.......slama nie sy hnya berkhayal yg awk syg sy......sbnrnya awk x cmtu....
hari  ni sy terima knyataan tu........nk bt cmne.....sy bkn citarasa awk....
dr pemerhatian sy......laki yg prnh kapel ngn awk sume ensem2......

i'm only nerd people.....sorry...

MAAFKAN SAYA....:(

i'm lonely without u.....




final exam around the corner.....

salam....
final exam....satu perkara yg menakutkan sy.......adoi....
byk bnde lg x baca....npe la cepat sgt....hurmmm
btw...dia bersetuju tuk bersama sy....sy syukur sgt....wlau pun sy thu sy mmg da xdpt tuk miliki dia.....
hati dia bkn tuk sy.......kdg2 sdey jgk.......tp xpe la....nk bt cmne....niat x ikhlas...cmnie la jdnye.....
korang kena niat tu ikhlas.....insyaallah diberkati......
tp sy x prnah berhenti berdoa n akn terus berdoa.......insyaallah....:)
tp elok jgk....sy hidup bkn nye lama lg.......lau hati dia tuk sy....mgkin dia akn lbih sdey jika sy xde....
Allah tlah mengatur segalanya...:)
alhamdulillah......

Monday, 5 March 2012

thanx awak.....

buat insan yang prnah sayang......
sy mtk maaf atas kesalahan saya......saya syang awk.....tp sy x pnting dalam hidup awak.....sy redha.....
disini hnya tempat meluah perasaan sy.....
sy x pnh mncintai awk n menyayangi awk.....
tp apa kn daya tu hanya sia2......i know it...:)
sy xkn lupakan awk....wlaupun ape brlaku......
awk cinta pertama sy......I LOVE U SO MUCH...<3
lagu terukir di bintang akan sy kenang smapi bila2.......:)
hbgn kita x smpai ke puncak......sy trpaksa redha.....inilah hukukman pada insan yg x ikhlas memasang niat......
sy redha.......sy arap awk jmpa org lbih baik dari sy......blh jaga n bimbing awk.......
di saat sy menulis post ini......sy mngeluarkan air mata......:'(
awk....sy rindu awk......awk x prnah sakiti sy.....xprnah...
arap kita dijodohkan nanti......amin

Friday, 10 February 2012

thnx awk...=)

Awak....saya bersyukur ngn kehadiran awak....saya mmg epi sgt2 ngn awak.....saya slalu berdoa agar kita akn bersatu nnti....
saya harap kita blh jd suami isteri nnti....INSYAALLAH.

saya akan jaga awk.....sy xde org lain slain awak....awak satu satunya wanita yg berada dihati saya
awak.....only u in my heart..
thnx because menerima kekurangan saya.....saya menerima awak seadaanya......sbb kte dicipta dibawah pencipta yg sama...ALLAH S.W.T.

SAYA SAYANG AWAK SGT2....
SAYA CINTAKAN AWAK......

Tuesday, 7 February 2012

ku ingin kamu wahai kekasihku

Demi semua yang aku jalani bersamamu
Kuingin kau jadi milikku
Kuingin kau disampingku

Tanpa dirimu ku hanya manusia tanpa cinta
Dan hanya dirimu yang bisa
Membawa surga dalam hatiku

Kuingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani…

Sentuhanmu
Bagaikan tangan sang dewi cinta
Yang berhiaskan bunga asmara
Dan membuatku tak kuasa

Di setiap arung gerak
Tersimpan di hati kecilku
Bahwa dirimu terindah untukku

nape hidup ku mcm nie...:(

knapa aku x blh nk membahagiakn org yg aku syg sgt2.....
knapa aku x blh nk gembirakan dia....
knapa....
aku x pndai jaga hati n perasaan dia....
aku memang bodoh...
memang bodoh....
I'M STUPID PEOPLE....!!!!!


tapi aku x pnh brhenti brdoa agr dia sje lah insan yg aku cintai spanjang hayat aku....
YA ALLAH....JIKA ENGKAU NAK PTUSKN HBGN AKU DGN DIA...ENGKAU PTUSKN JUGA NYAWAKU.....AKU X SANGGUP HIDUP TNPA DIA DISISI KU....
DAN JIKA DIA MMG JODOH KU.....MAKA ENGKAU JGN PUTUSKN HBGN KAMI....BERIKANLAH KAMI KEKUATAN KPD KAMI MENEMPUHI DUGAAN MU YA ALLAH...
AMIN...!!


AWK....SY SYG AWK SGT2....SYG SMPAI KE SYURGA....INSYAALLAH

Thursday, 2 February 2012

kisah kita...

14/4/2011- saat kita bermulanya perkenalan kita di salah satu laman sosial.....mase tu awk tgur sy....sy pun    mmbalas tguran awk tu....slps tguran itu....
kte tiap2 hari ber'chatting'.....smpai satu saat...sy mtk nom hp awk....dan awk bg....
start dari tu....kite msj.....


24/4/2011-kte kapel....sy x prnah pun ade pmpn sblum nie....awk satu satunya pmpn yg terima sy....
mse tu perasaan sy x timbul lg.....tp slps awk bg gmbr awk.....perasaan syg n cinta tu wujud dgn tiba2....
sy x mnjemput perasaan tu.....tp sy syukur sy ade perasaan tu trhadap awk.....
sy xblh ble x msj ngn awk....ase rindu sgt3.....
lau awk xde....msti sy sunyi sgt3.......mcm xde erti hidup ni......
awk.....sy syg awk sgt2.....sy cinta awk sgt2...<3

Thursday, 26 January 2012

syg

awk.....skrg ni sy rasa sgt2 sygkn awk.....awk tlh takluk hati sy....
sy nk hati sy dikongsi dgn awk sorg shaja....xnk org lain rasa prasaan sy....
sy slalu doa agr kita dijodohkn......
hati sy hanya untuk awk...:)

Tuesday, 24 January 2012

awk....trima kasih krn sudi menerima diri ini yg x seberapa....
impian sy....sy ingin jdkn awk isteri sy suatu hari nt....INSYAALLAH..
ya Allah...jodohkn kami ya allah....








ikhlas dari hati sy......SAYA SAYANG AWK SGT2 SMPAI AKHIR HAYAT SAYA....INSYAALLAH...:)

Thursday, 12 January 2012


awk....sy syg awk sgt2.....awk hadir dalam hidup sy bgai satu rahmat....
sy x pnh terpikir pun awk akn hadir dalam hidup sy......alhamdulillah...
terima kasih awk.....
luv u sgt2....<3